به گزارش «فرهنگ امروز» به نقل از تسنیم؛ گروه موسیقی «نور» از هنرمندان ایرانی و فرانسوی تشکیل شده و ۱۴ سال است که به برگزاری کنسرتهای مختلف در ایران و دیگر کشورهای دنیا میپردازد.
این گروه در روزهای ۵ و ۶ تیر در تهران به اجرای برنامه پرداخت. اجرای روز پنجم آنها در تالار وحدت برگزار شد و برای اجرای روز ششم، گروه «نور» به فرهنگسرای نیاوران رفت.
در پایان کنسرت گروه «نور» در نیاوران، رامین صدیقی مدیر هنری این گروه به بیان توضیحاتی درباره موسیقی گروه «نور» پرداخت.
رامین صدیقی گفت: اکنون در حدود ۱۴ سال از تشکیل گروه موسیقی «نور» میگذرد. هسته اصلی این گروه را یک کوینتت آوازی تشکیل میداد که تمرکزش بر روی موسیقی آوازی گرگورین در قرون وسطا بود.
صدیقی درباره بخش سازی گروه «نور» میگوید: از سال ۱۳۸۲ بخش سازی این گروه هم تکمیل شد. اکنون هم موسیقی آوازی و هم سازی را در این گروه داریم.
وی با اشاره به رنگ بندی موسیقی در این گروه گفت: رنگ بندی این نوع موسیقی به گونهای شکل گرفته که هم موسیقی عهد قدیم ایرانی و هم موسیقی عهد قدیم اروپا را داشته باشیم. به همین دلیل سازهایی که در ترکیب گروه استفاده شده ریشههایی دوگانه دارند.
وی افزود: مثلا کمانچه ایرانی را داریم که در اروپا سازی مشابه به نام «ویولادوگامبا» دارد، «دودوک» در ترکیب سازی گروه قرار دارد که نمونه اروپایی آن «فلوت تراورسا» است. «عود» را داریم که مشابه اروپاییاش ساز «لوت» است.
رامین صدیقی درباره محتوای آثاری که در گروه موسیقی «نور» اجرا میشود، گفت: محتوای اثار هم عموما متون مذهبی هستند. کانتیداسهایی که مداحیهایی برای حضرت مریم و حضرت مسیح محسوب میشوند و به صورت نُسخ خطی تا به امروز باقی ماندهاند و کتاب نشدهاند. این نسخ خطی و مداحیها بخش آوازی غیر ایرانی را تشکیل میدهند.
وی ادامه داد: متناسب با بافت ملودیک و نوع آوازها که تکخطی بودهاند؛ آوازهای کردی هم با همان تم روبه جلو میرود. لالاییها و اشعار فولکلور نیز در بخش کردی استفاده میشود.
صدیقی درباره پرداختن گروه موسیقی «نور» به اشتراکهای موسیقی عهد قدیم اروپا با موسیقی ایرانی، گفت: مهمترین اشتراک در این دو موسیقی ساختار موسیقی پیش از رنسانس است. موسیقی ایرانی بر پایه مقامها و دستگاهها است. موسیقی اروپا پیش از رنسانس نیز همین ویژگی را داشته و به صورت مُدال بوده است. این اشتراک در میان آثار گروه نور مورد توجه قرار گرفته است.
وی تاکید کرد: اروپاییها در هنر موسیقی پیشینه و سیستمی قدیمی داشتهاند که موسیقی ما هنوز در همان سیستم مانده است. اروپاییها در دوران رنسانس توانستند بافت مُدال را به بافت ساختار یافتهای تغییر دهند که نتیجهاش شیوه نُت نویسی و آهنگسازی امروز است.
صدیقی درباره تفاوتهای اجرا در تالار وحدت و فرهنگسرای نیاوران گفت: تالار وحدت جذابیتهای خود را دارد. چرا که این تالار برای اپرا ساخته شده و آکوستیک بسیار فوق العادهای در اختیار گروههای موسیقی قرار میدهد. تالار وحدت برای بخش آوازی کنسرت ما بسیار مناسب بود.
وی ادامه داد: اما برای این نوع موسیقی، فرهنگسرای نیاوران خاصیتهای دیگری دارد. نیاوران برای اجرای چنین کنسرتی فضایی صمیمی را در اختیار مخاطب قرار میدهد. هر چند از نظر آکوستیک اندکی خشکتر باشد، اما امتیاز برتر فرهنگسرای نیاوران ارتباط تنگاتنگمخاطب با موزیسینها است. به نظر من اجرا در فرهنگسرای نیاوران از نظر فضا بسیار بهتر از اجرا در تالار وحدت بود.
گروه موسیقی به سرپرستی کریستف رضاعی، تلاش دارد تا به کشف و بازآفرینی دورهای از فرهنگ موسیقایی جهان بپردازد که در آن شرق و غرب با بیان هنری مشترک به خلاقیت میپرداختهاند.
این گروه نخستین آلبوم خود را با نام «آلبا» (که در قلعه تاریخی اردشیر بابکان ضبط شد) منتشر کرده است.
چندین کنسرت در تهران و بالغ بر ۵۰ اجرا در کشورهایی چون فرانسه، بلژیک، آلمان، اسلوونی، کره جنوبی و اطریش داشته اند که یکی از مهمترین آنها حضور در جشنواره موسیقی آیینی فز در مراکش (۱۳۹۱) بوده، از جمله فعالیتهای گروه موسیقی «نور» محسوب میشوند.
متون مذهبی قرون ۹ تا ۱۳ میلادی، اشعار عارفانه مولوی، حافظ و باباطاهر همچنین ترانههای فولکلور کردی، ساختار آوازی این مجموعه را تشکیل می دهند که با سازهایی چون ترهو، فلوت، دودوک، پاکو، هارمونیوم، عود و کبهای همراه است.
اعضای گروه «نور» عبارتند از: کریستف رضاعی(آواز تنور، هارمونیوم)، مصطفی محمودی(خواننده)، رضا عسگرزاده(پاکو، دودوک، فلوت رکوردر، همخوان)، پیر بارانژه(آواز تنور، فلوت تراورزو)، کوروش بابایی(ترهو، همخوان)، حمید خسروشاهی (آواز باس، کوبه ای )، علی رحیمی(کوبه ای، همخوان) و شهرام غلامی(عود).
در کنسرت اخیر گروه «نور» شخرتک غلامی جانشین علی بوستان شده بود که به علت همراهی در کنسرت حسین علیزاده در تبریز، نتوانست در این کنسرت حاضر شود.
نظر شما